reklama

Rovnica úspechu

Každý z nás pozná alebo aspoň počul o človeku, ktorý je mimoriadne úspešný. Pravdepodobnosť, že by jeho úspech bol dielom náhody, sa nám javí ako extrémne nepravdepodobná. V našich očiach je jednoducho géniom.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Je géniom? Nie je! V čom spočíva chyba? 

Na zmieneného človeka pozeráme „cez špičku nosa“, intuitívne. Vôbec nezohľadňujeme množstvo ľudí, ktorí sa o to samé pokúšali tiež. Ak sú ich totiž tisíce, šanca, že jeden z nich uspeje, sa výrazne zvyšuje. 

Podobne ako v lotérii. Aby sme to pochopili lepšie, vezmime si dostatočný počet dobrovoľníkov - povedzme 1000 a vyzvime ich, aby predpovedali výsledok hodu s kockou. Potom kockou hoďme a tieto hody zopakujme 100 krát. Výsledky predpovedí budú kopírovať Gaussovu krivku. Väčšina ľudí predpovie správny výsledok v 50%. Niektorí predikujú správne výsledky v mizivom počte, iní uspejú v predpovedi veľmi často. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Čo nám hovorí tento experiment o ľuďoch, ktorí uhádli výsledok veľmi často? Vôbec nič! Žiadne schopnosti k tomu nepotrebovali. Potrebovali štastie. 

Ak by sme zopakovali experiment ešte raz (ďalších 100 hodov), úžasné výsledky v predpovediach by pri kopírovaní Gaussovej krivky mali (vďaka regresii k priemeru) dokonca iní ľudia. 

Ak teda budete (vo výpredaji) držať v ruke knihu úspešného manažéra, ktorému sa pod rukami hromadia peniaze, zamyslite sa. I šimpanz, hádzajúci šípky sa môže sem tam trafiť do čierneho, ak bude mať dosť šípiek. 

Ján Popovič

Ján Popovič

Bloger 
  • Počet článkov:  2
  •  | 
  • Páči sa:  0x

chirurg, estetická medicína transplantácia vlasov, obočia, brady, estetická medicína, korekčná medicína Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

86 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu